XPOSED

Artist:
Victor Detto
Deschidere:
28 iulie, 2023
Durata:
02 Iunie - 16 Iulie 2023

IUSTY ART GALLERY are plăcerea să anunțe lansarea expoziției XPOSED – Victor DETTO

Pentru expoziția XPOSED, artistul s-a aventurat într-un studiu a celor mai ascunse și evitate colțuri a ființei umane – frica și vulnerabilitatea, căutând să găsească cum aceste emoții sunt percepute de corpul uman.

Bazându-se pe observația tipajului psihologic al modelului și pe experiențele anterioare, Victor Detto urmează scopul principal în fotografia sa, și anume de a șterge oricare bariere interioare și de a crea o zonă confortabilă pentru model ca acesta din urmă să-și poată dezvălui trăirile lăuntrice în fața camerei, depășind orice urmă de intimidare. 

ARTISTI

Victor Detto

TEXT CURATORIAL

„… there is something predatory in the act of taking a picture. To photograph people is to violate them, by seeing them as they never see
themselves, by having knowledge of them they can never have…” – Susan Sontag. 

Fotografia, recunoscută drept un gen al artelor vizuale la începutul sec. XX, treptat a devenit un mediu în care intimitatea se împletește cu exte- riorizarea trăirilor lăuntrice. Artistul fiind împuternicit cu abilitatea de-a privi și de-a vedea calitățile modelului dincolo de aparențele fizice. Continuând afirmația lui Susan Sontag, actul de-a fotografia, acel moment de conștientizare a perfecțiunii operei ce urmează să apară, emoțional este similar cu saltul unui ghepard către gazela în stepa sava- nei – ambii, atât modelul, cât și artistul, conștientizează divinitatea și o oarecare fatalitate a momentului care există într-o micro unitate de timp între click-ul pe butonul camerei. 

Lumea contemporană este o realitatea în care grădina mitică, Edemul psiho-emoțional, a fost înlocuit cu supraviețuirea într-o junglă de piatră, în care exteriorizarea emoțiilor a devenit un lux aproape de
nepermis. 

În acest sens, expoziția XPOSED vine drept un studiu al celor mai ascunse și evitate colțuri ale ființei umane – frica și vulnerabilitatea, a emoțiilor pe care de cele mai dese ori preferăm să le ignorăm, și care, pot avea cele mai neașteptate efecte asupra corpului uman. Cu posibili- tatea de-a fi percepută prin mai multe nivele de semnificații, expoziția face distincția dintre prezentare și reprezentare. Ea cu siguranță prezintă o serie de fotografii, care atestă figura umană în varii poziții și stări. Dar, înainte de toate, ea reprezintă curajul și vulnerabilitatea – calitățile posedate de modelul arhetipal, de către acel om căruia îi este frică să fie nud într-un spațiu diferit de camera de baie din propriul apar- tament. Însă dezgolirea fizică și expunerea corporalității sale, fiind cel mai nesemnificativ catalizator al discomfortului trăit, întrucât nuditatea este, înainte de toate, una psihologică, trăită în egală măsură de către model și artist. 

În acest sens, este valabilă întrebarea dacă fotograful poate fi perceput drept prădător față de modelul său și în ce măsură artistul este victima propriei necesități de-a crea?
Răspunsul la aceste întrebări însă, poate fi decât unul intuit de privitor, 

căruia în limitele unei expoziții îi revine rolul de judecător și/sau admirator.
Esențială însă, este distincția între privire pasivă și comunicare. Comuni- carea ar fi anume acea intenție de a vedea lăuntricul modelului și de a evita obiectivizarea acestuia. În acest caz, fotograful nu-și rezumă sarci- na la o viziune superficială a „obiectului”, ci tinde spre redarea esenței acestuia, reprezentând abstractul prin concret, material – prin opera finală. 

Din această perspectivă, pentru fotograf „captarea” modelului devine un mediu prin care acesta își exteriorizează pasiunile și dorințele, iar fotografia – un spațiu de dezlegare emoțională. Astfel, modelul și fotograful își satisfac nevoia psihologică de a scăpa de inhibarea violentă a sentimentelor. 

Alexandra Mihalaș

Asist. Diana Cernolev 

ARCHIVE